SUKATAN DAN WAKTU TERBAIK UNTUK MINUMAN SUSU

Hai assalammualaikum w.b.t dan selamat sejahtera semua pembaca  :)

Anda semua tahu tak betapa penting nya kita untuk minum susu  setiap hari?

Leya banyak tulis mengenai khasiat susu terutamanya susu kambing jika diminum dan dijadikan sebagai diet harian kita. Tetapi ini bukan bermakna susu kambing sahaja yang bagus,  susu lain juga harus diminumya… :) Nak minum waktu bila? Pasti ada kebaikan dan manfaat jika anda minum susu pada waktu  yang tertentu. Begitu juga dengan sukatan  setiap susu yang diambil.Pasti ada sukatan dan limit setiap pengambilan susu. Mentang-mentang lah bagus,  jangan  pula berlebihan yaa.hihi Dekat bawah ni Leya ada kongsikan  beberapa tips sukatan dan pada waktu bila susu perlu diminum..

 

1) ) MINUM SUSU SEBELUM YOU ALL TIDUR 😉

minum susu waktu terbaik ialah sebelum tidur
minum susu waktu terbaik ialah sebelum tidur

Kenapa?

Hal ini kerana ianya membuat tidur lebih nyenyak
Di dalam susu terdapat kandungan zat yang bernama triptofan, yaitu zat yang mampu berubah menjadi hormon melatonin yang dapat membuat tidur menjadi nyenyak di malam hari. Sehingga bagi yang sering mengalami susah tidur di malam hari atau insomnia maka minum susu adalah alternatif untuk mengatasi itu

 

2) MINUM SUSU DI AWAL PAGI ( BREAKFAST ).

Waktu terbaik minum susu di awal pagi
Waktu terbaik minum susu di awal pagi

Memberikan Tenaga Pada Tubuh

Susu mengandung kalori yang cukup sehingga dengan minum susu  dapat memberikan energi pada tubuh. Minum susu pada pagi hari  dapat menambah semangat dan meningkatkan kepantasan dan  kecekapan dalam bekerja. Selain itu, minum susu juga bermanfaat  bagi wanita yang sedang mengalami menstruasi. Jika minum susu,  bagi mereka yang sedang menstruasi ,tubuh yang lemah boleh  kembali segar dan bersemangat gitu..hihi

 

3) MINUM SUSU DUA JAM SEBELUM MAKAN

sebaiknya minum susu 2 jam sebelum makan
sebaiknya minum susu 2 jam sebelum makan

Di dalam susu, memang terdapat kandungan gizi,  protein, dan kalsium yang diperlukan tubuh. Namun,  tidak boleh sembaran minum susu untuk mendapatkan semua khasiat tersebut.  Minum susu harus diminum dua jam sebelum makan.
“Dua jam sebelum makan, karena susu memberi rasa kenyang dan tidak mau makan lagi. Dia (susu) memberi volume pada lambung,”

kata Dr Saptawati Bardosono, MD, MSc selaku Committee of Medical Unit Universitas Indonesia .

Tambahannya lagi,

“Untuk mendapatkan kadar protein dan kalsium yang baik, Anda  harus minum susu dua sampai tiga kali sehari karena susu sebagai  pelengkap. Biasanya susu sebagai selingan, karena susu tidak selalu bisa diminum,” imbuhnya.

Anda tidak perlu memilih rasa enak yang digemari, namun nilai kandungan yang terdapat di dalamnya.
“Bukan karena warna atau flavour (rasa), tapi komposisi dari susu itu. Banyaknya flavourmembuat orang minum susu menjadi senang dan menyenangkan,” paparnya.

Selain memilih kandungan dalam susu tersebut, dia juga memberitahu kepada seluruh lapisan masyarakat agar jangan terlalu sering mengonsumsi susu kental manis karena dalam susu tersebut punya kandungan gula yang tinggi.

“Tidak bergantung dari jenis tapi komposisi dari susu, harus   dilihat kadar protein dan kalsium, saya khawatir dengan  susu kental manis karena kandungan gulanya sangat tinggi,  kalau dikonsumsi kebanyakan gula disbanding protein dan kalsium dan ada proses nagih dan kalau berlebihan maka akan sering  kegemukan dan sering sakit,” katanya.

SUKATAN MINUMAN SUSU MENGIKUT PAKAR

 

* kanak-kanak
Disarankan minum susu 3-4 kali/gelas setiap hari.

*Anak usia sekolah
Sebaiknya minum susu 2 kali/gelas setiap hari.

*Remaja
Dianjurkan minum susu 4 kali/gelas setiap hari.

*Wanita dewasa dan orang tua
Setidaknya minum susu 3 kali/gelas setiap hari.

 

*Sebuah kajian baru dari University of Illinois, AS menemukan bahawa remaja atau pelajar  yang mengonsumsi kurang dari 3 kali produk susu setiap harinya, cenderung mengidap sindrom metabolik.

Sindrom metabolik itu sendiri terjadi ketika seseorang memiliki tiga dari sejumlah faktor risiko sakit jantung, yaitu obesitas, tekanan  darah tinggi (hipertensi), kadar gula darah tinggi (diabetes),  dan kadar kolesterol serta kadar lipid darah yang tidak sehat.

Para pakar percaya bahawa meminum susu dapat melindungi  seseorang dari berbagai penyakit, tetapi tak ada pakar yang  dapat menjelaskan mekanismenya. Boleh jadi itu kerana  kekurangan kalsium atau proteinnya. Walaubagaimanapun  mekanismenya, banyak bukti mengatakan bahawa susu adalah  saranan efektif untuk mencapai dan mempertahankan kondisi  badan yang sihat.

 

 

PENGKLONAN KAMBING

Hai semua Assalammualaikum w.b.t dan selamat sejahtera !
Perubahan teknologi dan masyarakat telah diikuti dengan kemajuan era globalisasi, perubahan- perubahan ini telah ditunjukan dengan  perubahan teknologi dari analog ke digital tidak kiralah dari segi komunikasi mahupun automobil.Pengklonan juga merupakan salah satu bukti perkembangan teknologi. Pengklonan sebenarnya bukan suatu teknologi yang  baru kerana pengklonan organisma telah  dilakukan sejak dahulu dimana satu keratan daripada tumbuhan diambil untuk pembiakan vegetatif dan keratan ini menghasilkan tumbuhan yang baru melalui pembahagian  sel.
Mesti ada yang tertanya tanya apakah itu  pengklonan? Leya dulu  ambil course sains semasa sekolah menengah dan banyak juga belajar tentang isu pengklonan.   Kalau dari sudut agama, pengklonan  manusia amatlah ditentang oleh agama. Tapi hari ini  Leya nak cerita tentang pengklonan haiwan  iaitu kambing.  Wahh mesti ada yang berbisik  “ ada ke kambing klon ? “  adaaaa you alllsssss...
 DEFINISI PENGKLONAN
 Maksud perkataan klon adalah dalam bahasa Inggeris adalah clone  iaitu proses yang salinan asal yang sama seperti hidupan yang asal.  Leya senaraikan beberapa kambing yang pernah diuji kaji dan  diklonkan.  Antaranya  adalah seperti di bawah.

1)  KAMBING BIRI-BIRI
dolly kambing klon
dolly kambing klon
Ingat tak kepada kambing biri biri yang bernama dolly.?? Ia merupakan klon yang begitu menggemparkan dunia dan berjaya  dalam dunia biologi. Dengan kejayaan dolly para saintis berlumba-lumba  ingin menghasilkan klon mereka yang tersendiri.
 Kaedah pengklonan akhirnya, dibuktikan. Dr. Ian Wilmut dari Scotland,( 1997 ) berjaya melahirkan Dolly ( sempena  nama penyanyi country, Dolly Parton  dan sel yang digunakan berasal daripada sel  pada kelenjar buah dada seekor kambing biri-biri betina yang lain ).
 Kelahiran Dolly diberi liputan yang meluas kerana ia amat dinanti-nantikan.  Bayangkan sahaja, Dolly menjelma daripada teknik pengklonan reproduktif adalah merupakan  satu satunya  hasil daripada 277 percubaan  dengan 29 bejaya tiba ke  peringkat  pembahagian  sel diikuti dengan 13 biri-biri  yang bunting  dan akhirnya  seekor sahaja  yang selamat melahirkan anak iaitu Dolly.  Manakala yang lain gugur atau mati sebaik  saja dilahirkan. Selepas Dolly, muncul pula Polly yang  mempunyai  gen manusia, Faktor IX - sejenis protein yang diperlukan untuk membekukan darah. Teknik pengklonan  akan 'melahirkan' lebih banyak Polly yang boleh mengeluarkan protein manusia dalam susu mereka untuk digunakan bagi mengubati pesakit hemofilia. Hemofilia adalah penyakit keturunan di mana darah tidak boleh membeku dansehingga kini penawarnya tidak ditemui. Selain itu, haiwan lain yang bedaya diklonkan lilah monyet,  tikus, lembu, khinzir, ayam dan yang terbaru  ialah kucing.

2) KAMBING GURUN
 Pada tahun 2009, satu klon berjaya dihasilkan tetapi mati tujuh minit kemudian, disebabkan kecacatan fizikal dan kegagalan paru-paru.

4) KAMBING DAN LABAH-LABAH 
NEXIS Technologies dari Montreal, Kanada telah mengklon kambing yang dinamakan Webster dan Peter. Kedua-duanya membawa gen labah-labah yang boleh mengeluarkan bahan  protein  sutera penjerat labah-labah. Mereka kemudiannya mencadangkan untuk mengahwinkan kambing-kambing tersebut  bagi menghasilkan anak- anak betina yang mengeluarkan susu yang mengandungi protein sutera  labah-labah. Bahan  susu dan sutera  yang biodegredasi itu akan digunakan  di hospital untuk jahitan luka pesakit  dalam pembedahan.

Kebaikan pengklonan:
 a) Ciri-ciri yang baik pada induk dapat  dipilih dan diwariskan.
 b) Bilangan klon yang banyak dapat dihasilkan dalam mas ayang singkat untuk meningkatkan pengeluaran hasil tanaman.
 c) Klon tumbuhan berbunga dan berbuah dengan lebih cepat. (Tumbuhan yang ditanam daripada biji bernih mengambil masa yang panjang unutk tumbuh dan menghasilkan buah) Tempoh matang klon lebih awal daripada induk dan dengan ini mengurangkan masa serta menjimatkan tenaga unutk penjagaan rapi pada peringkat muda.
 d) Menjamin keseragaman baka yang baik; spesies daripada baka yang baik dan bermutu tinggi dapat digunakan untuk meningkatkan mutu hasil tanaman.
 e) Pengklonan dalam tumbuhan melibatkan pembiakan vegetatif dan oleh itu, tidak memerlukan agen pendebungaan serta boleh dilakukan pada bila-bila masa.
 f) Memberi harapan kepada pasangan yang bermasalah untuk mendapatkan anak.
 g) Pengklonan boleh digunakan untuk mengubati penyakit atau menggantikan organ yang telah rosak (seperti jantung, hati atau ginjal).

Keburukan pengklonan:
 a) Klon klon mempunyai rintangan yang sama terhadap penyakit dan  perosak. Sekiranya satu klon diserang penyakit atau perosak, semua klon yang tidak mempunyai daya rintangan terhadap serangan  penyakit atau perosak tersebut, juga akan mati dan menyebabkan  kepupusan spesies itu.
 b) Pengklonan dijalankan dalam keadaan persekitaran yang  terkawal, maka, jika persekitaran luar berubah menjadi tidak  sesuai, keseluruhan klon mungkin musnah.
 c) Bagi teknik kultur tisu, bukan semua sel atau tisu boleh diklonkan.
 d) Klon tidak menujukkan variasi  dari segi genetik.
 Pengkolnan manusia adalah diharam kerana:
 A) meruntuhkan institusi kekeluargaan kerana seorang lelaki ataupun wanita tidak memerlukan pasangan untuk mendapatkan anak.
 B) jangka hayat manusia klon adalah singkat kerana bayi klon akan mempunyai kromosom yang sama dengan usia penderma.
 C) kadar keguguran dan kematian adalah tinggi.
 D) membolehkan manusia hidup selama-lamanya (bertentangan dengan hukum alam)

 

CARA MEMERAH SUSU KAMBING

Assalammualaikum w.b.t dan selamat sejahtera kepada semua pembaca yang budiman sekalian…Ibu ibu semua mesti pernah berpengalaman memerah susu samada untuk disimpan atau mengelakkan sakit bengkak jika anak tak menyusu kan? Dua bulan lepas kecoh pasal isu ibu yang selfie ketika memberi susu badan. Leya juga terperanjat tengok. hihi banyak persoalan bemain di fikiran Leya tapi Leya tengok sahaja feedback dari mereka. Ada yang memberi gambaran ianya sesuatu yang positif dan ada juga yang membangkangnya sehabisan.hihihihi  mungkin mereka tidak tahu ianya boleh mendatangkan kesan yang negatif …

Sesuatu perkara mesti terselit sentimen yang positif dan negatif. Kita sebagai manusia dan juga sebagai hamba Allah haruslah berfikir mengikut hukum hakam dan landasan yang disyariatkan oleh agama itu sendiri. In syaa Allah semua masyarakat dapat menerima dan dapat melahirkan jiwa yang aman. Okaylah harini sebenarnya Leya memang nak kongsi pasal susu kambing . Tapi berkenaan cara-cara perahan susu atau tips perahan susu kambing. BUKAN SUSU IBU YA. 😉 hihihi

CARA MEMERAH SUSU KAMBING

cara memerah susu kambing
cara memerah susu kambing

 

Pada masa kira-kira 4-7 hari dari masa melahirkan tersebut ibu kambing akan menghasilkan kolostrum yang sangat diperlukan untuk kelangsungan hidup dan kesihatan dari anak kambing. Meskipun harga Kolostrum ini jika dijual akan sangat tinggi, usahakan beri kolostrum ini kepada anak kambing secukup yang mungkin agar kesihatan nya terjamin. Kolostrum adalah cairan kental kekuninganyang mengandung nutrisi-nutrisi utama dan zat antibodi  yang sangat diperlukan dalam perkembangan tubuh anak kambing anda.

  • Sediakan bekas untuk menampung susu

Biasa orang guna bekas botol atau bekas jug tu. Kemudian susu yang sudah anda perah masukkan ke dalam botol steril atau wadah dari kaca atau stainless steel , lakukan ini 2x dalam sehari.  Memerah susu dalam jangka 2 x sehari memastikan susu yang dihasilkan oleh kambing boleh diambil secara optimal dan juga memastikan jumlah susu yang ada dalam kambing tidak terlalu penuh. Biasa nya jarak dari setiap pemerahan kira-kira  12 jam.Hal ini adalah untuk mendapatkan hasil susu yang lebih baik dan untuk memastikan kesihatan anak kambing terjamin.

 cara memerah susu : 

  1. Untuk memerah, anda boleh mencubit dari dot pada pangkal ambing ( kantung susu) dengan jari ibu & telunjuk, tutup semua jari-jari dan paksa keluar susunya  ke dalam bekas yang  anda gunakan. kemudian melepaskan genggaman , dan ulanginya.
  2. Ketika  memerah, gerakkan tangan  ke atas menuju ambing untuk merangsang lebih banyak susu. Anak kambing  melakukan hal ini, dan mereka TIDAK melakukan dengan lembut! anak kambing yang lebih dewasa menyusu ibunya dengan cara yang agak sedikit kasar sehingga ibunya sampai mengangkat sebelah kaki belakang mereka.
  3. Lepaskan kembali induk kambing tersebut dan satukan kembali dengan anak anaknya.
  • Pisahkan anak kambing dari ibunya

Kira-kira pada umur 14 hari selepas kelahiran ,anda haruslah memisahkan anak kambing tadi dari ibunya. Hal ni bertujuan untuk memastikan susu ibunya tidak diberi sepenuhnya pada anaknya tadi. Jadi dengan cara ini anda akan memeperolehi 50 peratus susu darinya manakala anak kambing tadi juga 50 peratus.

catatan:  Anda akan mendapati jumlah susu perahan kurang ketika telah tiba saat kambing untuk mengawan ataupun bunting. 

SPESIES KAMBING DI DUNIA

Hai dan Assalammualaikum semua pembaca yang dihormati sekalian : )

Anda semua pernah dengar tak manusia ada 7 rupa yang sama?huhu Wallahualam. Leya selalu dengar orang yang cakap macam tu. Tapi hari ini Leya bukan nak bercerita tentang rupa manusia yang sama , Leya nak bawa anda semua mengenal beberapa spesies kambing kambing  yang ada di dunia ini. BEST tak ? hihi  ada macam-macam rupa yang ada . Leya akan kenalkan satu persatu kambing yang ada ni dan berharap sangat satu hari nanti Leya akan berjumpa dengan semua spesies seperti di bawah ni..heheheh untuk apa? Untuk selfie la 😉   Jom kita layan satu persatu spesies dan jenis jenis kambing yang ada di bawah ini…

 

SPESIES- SPESIES KAMBING DI DUNIA

KAMBING BEETAL

kambing beetal
Kambing beetal

Adalah jenis kambing yang ditemukan di Punjabi, Pakistan dan India, biasanya berwarna merah atau hitam, telinganya berjumbai, pada jantan tanduknya memutar ke arah belakang. Keturunannya mirip dengan Jamnapari ( Kambing Etawa ). Warna bulu  kambing beetal (beetal goats) adalah : hitam,coklat atau bercak putih. Wajahnya Cembung tapi tidak menonjol seperti jamnapari. Telinga panjang, datar, terkulai. Jantan dan betina memiliki tanduk.

KAMBING BARBARI

kambing barbari
Kambing barbari

Kambing barbari adalah jenis kambing yang berkembang biak di Uttar Pradesh dan Punjabi, provinsi barat laut India dan Pakistan. Di Amerika jenis kambing barbari disebut aoudad.  Aoudad (Ammotragus lervia) disebut Barbary “Domba”, tapi tidak benar-benar seekor domba. Mereka datang dari Afrika Utara di Barbary Coast, dan di sanalah mereka mendapatkan nama mereka. Baik jantan ataupun betina mempunyai tanduk.

KAMBING BAGOT

kambing bagot
Kambing bagot

Apa yang menarik tentang kambing ini adalah lengannya. hihi 😉

Adalah Jenis kambing tertua di Inggeris. Kambing ini dibawa masuk ke Inggeris pada zaman perang salib dari lembah Rhone. Ia mulai diternakkan secara luas pada tahun 1957. Kambing ini adalah kambing semi liar. Tanduknya lebih besar dan mengarah keatas, dan cenderung melingkar kembali kearah depan.

KAMBING ARGENTATA

kambing argentata
Kambing argentata

Kambing Argentata dari sekitar Gunung Etna di bahagian timur Sisilia dan dibesarkan di Provinsi Catania, Messina, Enna dan Palermo.  Namanya yang diterjemahkan sebagai Argentata Perak diambil dari warna bulunya, iaitu percampuran antara putih dan abu-abu hitam. Jenis kambing ini adalah kambing yang diambil susunya dan secara tradisional susunya diperah untuk bahan pembuatan keju dari timur Sisilia.

KAMBING ARAPAWA

kambing arapawa
Kambing arapawa

Kambing pulau Arapawa adalah jenis kambing liar, keturunan dari jenis kambing English landrace, jenis kambing Inggeris yang sudah tidak diketemukan lagi hidup di Inggeris. Pada tahun 1970 beberapa ekor dieksport ke daerah Amerika Utara dan daerah lainnya  untuk dikembang-biakkan.  Warna bulu kambing jenis  ini ada berbagai-bagai macam, seperti pola2 warna putih, cokelat, cokelat dan hitam adalah warna yang umum ditemui. Kambing jantan mempunyai tanduk yang kembang luas sedangkan yang betina memiliki tanduk yang mengarah ke belakang.

KAMBING APPENZELL

appanzel

Kambing ini berbulu putih dengan  bulu yang panjangnya sedang, memiliki seluruh anggota tubuh yang baik. Bentuk tubuh yang lebih lebar dan lebih kecil dibandingkan kambing saanen. Kambing ini berkembang biak di Negara Swiss. Kambing jenis ini berasal dari distrik angora di sekitaran Asia Kecil, kambing jenis ini sudah dikenal sejak zaman Nabi Musa,  iaitu sekitar 1571-1451 Sebelum Masihi. Rambut/bulu kambing ini dikenal dengan nanama MOHAIR

KAMBING AGLO NUBIA

kambing aglo nubia
Kambing aglo nubia

Anglo-nubia dikembangkan di Inggeris oleh British iaitu persilangan kambing dengan kambing dari asal Afrika dan India. Anglo Nubian merupakan kambing serba guna, berguna untuk daging dan susu. Jenis Ini bukan penghasilan susu yang baik namun memiliki rata-rata yang tinggi kandungan lemak mentega (antara empat dan lima persen. Kambing Anglo Nubian musim kahwin nya lebih lama daripada kambing keturunan Swiss sehingga memungkinkan untuk menghasilkan susu sepanjang tahun.

ANATOLIA HITAM

Kambing Anatolia Hitam
Kambing Anatolia Hitam

Anatolia Hitam dibesarkan di Turki untuk daging, susu dan serat. Mereka adalah bahagian dari jenis Suriah dan sementara biasanya hitam dan ada juga warna perang coklat gitu.

KAMBING GUNUNG ATAI

kambing gunung atai
Kambing Gunung altai

Kambing Gunung Altai seragam dalam warna, ukuran, dan meghasilkan wol. Mereka tercatat mempunyai kemampuan yang kuat dalam  beradaptasi dengan penternakan yang luas dan sukar  di dataran tinggi. Mereka memiliki berat yang relatif tinggi dan kualiti daging yang baik dan mampu gemuk dengan cepat selama tempoh musim panas yang singkat.

KAMBING GURUN ( pyrenean ibex )

kambing gurun
Kambing gurun

Kambing pyrenean ibex atau pyrenean ibex goat merupakan spesies kambing yang berasal dari Sepanyol dan Perancis. Pada tahun 2000, pyrenean ibex dinyatakan telah punah. Salah satu alasannya kerana maraknya perburuan. Tahun 2009 para ilmuan melakukan cloning untuk menciptakan kembali kambing bertanduk besar ini. Kambing cloning tersebut mampu bertahan hidup hanya sekitar 7 minit sebelum akhirnya mati kerana gagal paru-paru.

KAMBING KALAHARI RED

kambing kalahari red
Kambing kalahari red

Kalahari red adalah jenis kambing berukuran besar dan kekar dari Afrika Selatan.  Sesuai namanya, kambing ini hidup di daerah panas dan kering, Kalahari.

KAMBING DUTCH LANDRACE

kambing dutch landrace
Kambing dutch landrace

Kambing dutch landrace atau dutch landrace goat adalah spesies kambing yang berasal dari Belanda, sesuai namanya. Sekilas jika kita perhatikan postur tubuh, bentuk tanduk dan bulunya panjang.  Namun warna bulunya sangat variatif.

KAMBING KASMIR AUSTRALIA

kambing kasmir australia
Kambing kasmir Australia

Kambing Kasmir Australia atau yang lebih dikenal dengan Australian cashmere adalah jenis kambing unik yang banyak dikembangkan di Autralia. Kambing ini biasanya diternakkan untuk keperluan industri bulu kambing atau wol. Iya, kambing kasmir ini memiliki bulu yang lebat, panjang dan halus yang sesuai untuk dijadikan pakaian panas.

KAMBING PYGMY

kambing pygmy
Kambing pygmy

Kambing pygmy atau pygmy goat adalah jenis kambing berukuran kecil yang berasal dari Afrika Barat. Tubuh kambing pygmy benar-benar kecil walaupun sudah berusia dewasa. Kambing pygmy betina hanya mempunyai berat sekitar 23-34 kg. Sementara yang jantan hanya sekitar 27-39 kg. Tinggi rata-rata kambing pygmy berkisar antara 41-58 cm saja. Kecil sangat kan? Kerana bentuknya yang kecil, kambing pygmy biasanya hanya dijadikan peliharaan biasa, bukan untuk daging atau susu.

: )

 

MAKANAN TERBAIK TERNAKAN KAMBING

Assalammualaikum w.b.t dan selamat sejahtera semua :)

Tahu tak penting bagi kita sebagai penternak untuk menjaga dan memberi haiwan ternakan kita dengan sempurna? Jikalau tidak, haiwan ternakan akan mengalami penyakit dan tumbesaran juga tidak sempurna. Di rumah Leya ada bela ikan, ikan Flower Horn, ikan kelisa, ikan “ Catfish”, ikan Laga dan juga ikan “MBJB” 😀 Kura-kura dan Tarantula pun ada tau. Hehe..  Semuanya berbeza dari sudut pengurusan makanan ni.kelisa

Leya harus sentiasa disiplin tentang pengurusannya walaupun dalam aspek makanan sahaja kerana ianya boleh memberi kesan yang negatif jika Leya hanya pandang sebelah mata. Tetapi hari ini sebenarnya  Leya nak berkongsi tentang makanan terbaik bagi ternakan haiwan seperti kambing.

Untuk pengetahuan semua, kambing dikenali sanggup makan apa-apa sahaja, termasuk tin dan kadbod. Walaupun sebenarnya tidak makan bahan-bahan yang tidak boleh dimakan, namun ianya haiwan perenggut, tidak seperti lembu dan biri-biri yang meragut, malah (dengan sifat yang amat suka ambil tahunya) boleh mengunyah dan merasai apa-apa sahaja yang sedikit pun menyerupai jirim tumbuhan untuk menentukan sama ada ia sedap dimakan, termasuklah kadbod, pakaian dan kertas (seperti label tin). Selain mencuba-cuba pelbagai bahan, kambing agak teliti dengan apa yang sebenarnya dimakannya. Kambing lebih gemar merenggut hujung-hujung pokok berkayu dan juga adakalanya tumbuhan berdaun lebar.

Walaubagaimanapun, apa yang boleh diperkatakan bahawa pemakanan tumbuhan kambing amatlah pelbagai, termasuklah sesetengah spesies yang beracun untuk haiwan lain. Kambing jarang memakan makanan kotor atau meminum air tercemar melainkan kebuluran. Inilah salah satu sebab penternakan kambing paling selalu dilakukan secara ternak lepas kerana penternakan kambing secara ternak kurung melibatkan penyelenggaraan yang banyak dan jarang berdaya komersil. Kambing lebih gemar merenggut pokok menjalar seperti kacang hijau hutan, pokok renek dan rumpai, daripada makan rumput, iaitu lebih bersifat seakan rusa berbanding biri-biri. Tumbuhan terung-terungan beracun dan daun pokok buah yang layu juga boleh membunuh kambing.

Di sini Leya nak tekankan tentang pemakanan untuk haiwan ternakan seperti kambing contohnya.   Seperti yang dikatakan oleh Prof Madya Dr. Azhar Kasim yang merupakan Timbalan Pengarah Pusat Transformasi Komuniti Universiti (UCTC) Universiti Putra Malaysia.  Apa yang amat nyata berkurangan dalam kalangan sebilangan penternak sekarang ialah ilmu dalam aspek pemakanan ternakan. Siasatan oleh saintis Universiti Putra Malaysia (UPM), ke atas kes-kes kematian kambing, mendapati sebilangan besar dikaitkan dengan kelemahan dalam aspek pemberian makanan. Masalah tersebut bukan sahaja dilihat berlaku pada penternak sampingan tetapi juga pada penternak sepenuh masa.

Jika masalah makanan telah berlaku, pemulihan badan kambing daripada keadaan kurus ke keadaan normal memang melibatkan masa dan juga kos yang tinggi. Sekurang-kurangnya sebulan diperlukan bagi memulihkan kembali badan kambing yang kurus dan sengsara akibat penerimaan makanan yang tidak mencukupi dari segi jumlah makanan dan zat tertentu seperti vitamin dan mineral. Sistem pertahanan kambing kepada penyakit menjadi lemah jika ia selalu kelaparan. Inilah sebabnya kambing yang kurus lebih mudah mati apabila diserang penyakit yang biasanya tidak akan membunuh kambing yang gemuk atau cukup diberi makanan. Tinjauan lapangan dari Perlis hingga ke Sabah menampakkan kelemahan yang sama iaitu pengurusan pemakanan yang lemah. Justeru itu, Leya akan kongsikan beberapa penjagaan dan pemakanan yang terbaik bagi haiwan ternakan seperti kambing ini.

Senarai Pemakanan dan Penjagaan Kambing

Dedaun Hijau bagi haiwan ternakan kambing

makanan terbaik kambing ternakan
Makanan terbaik kambing ternakan

Makanan asas kambing adalah rumput dan dedaun hijau. Rumput yang biasa didapati dan sangat digalakkan untuk pemakanan kambing adalah rumput Napier, manakala spesis Napier terbaik adalah dari baka Napier Taiwan. Di samping mengandungi serat (fiber) untuk membantu penghadaman makanan, ia juga mempunyai kandungan protein yang sangat tinggi berbanding rumput jenis lain, iaitu sekitar 14%. Selain itu Napier Taiwan tidak berbulu/bersisik, dengan itu tidak mencederakan mulut kambing apabila memakannya.

Batang rumput Napier biasanya dipotong hampir ke paras tanah. Batang akan tumbuh dan membesar semula dan kebiasaannya boleh kembali dituai dalam tempoh di antara 4-8 minggu, bergantung kepada kesuburan tanah dan kandungan air. Penting sekali diingat bahawa, rumput Napier memerlukan kelembapan tanah yang sangat tinggi untuk membesar dengan subur. Rumput Napier biasanya dipotong halus iaitu kira-kira 1-2 inci panjang menggunakan mesin chopper.

Selain rumput Napier, daun petai belalang juga merupakan dedaun yang sesuai untuk makanan kambing. Di samping itu, daun sawit dan lain-lain rumput boleh juga diberi sebagai makanan tambahan. Daun sawit diberi terus bersama batang dan pelepah, kerana kambing biasanya hanya memakan bahagian daun sahaja manakala lidi dan pelepahnya dibiarkan. Daun sawit tidak dipotong untuk mengelakkan kambing memakan lidinya yang boleh merosakkan saluran pemakanan dan usus.

Dalam memberi makanan dedaun kepada ternakan kambing, penternak harus berwaspada supaya apabila memberikan dedaun yang bergetah (seperti daun pohon getah), dedaun ini harus dijemur dahulu supaya getahnya kering. Kandungan getah dalam dedaun boleh menyebabkan kambing anda mengalami kembung, yang boleh membawa maut jika tidah dirawat segera.

Makanan Konsentrat bagi haiwan ternakan kambing

makan terbaik ternakan kambing
Makanan terbaik ternakan kambing

Makanan konsentrat dalam bentuk palet atau dedak juga seharusnya diberi kerana ia sangat penting untuk penggemukan (fattening). Secara umumnya, konsentrat mengandungi pelbagai zat dan khasiat seperti berikut:

  1. Protein
  2. Lemak
  3. Gentian/serat (fiber)
  4. Kalsium
  5. Fosforus
  6. Ekstrak tanpa nitrogen (NFE)
  7. Sumber tenaga (metabolisme)

Harus diingat bahawa sekiranya konsentrat dalam bentuk dedak diberi, ia harus dilembabkan dahulu supaya debunya tidak berterbangan lalu memasuki hidung dan rongga pernafasan seterusnya ke paru-paru kambing anda. Dalam jangka masa panjang, ini akan memudaratkan kesihatan kambing anda.

Biasanya, konsentrat (palet atau dedak) dicampurkan dengan bahan lain yang lebih murah tetapi mengandungi pelbagai zat dan khasiat seperti hampas soya, bahagian kulit/selaput dari kekacang, beras, barli atau gandum. Ini dapat mengurangkan kos pemakanan bagi kambing anda.

Rumput pula seharusnya diberikan sewaktu pagi sebagai “breakfast” manakala makanan konsentrat diberi sewaktu petang. Tabiat ini dapat mengelakkan kambing dari terkena ceret beret kerana dedaun hijau mengandungi serat (fiber) .

 

Ubat-ubatan Asas bagi haiwan ternakan kambing

Ubat-ubatan asas yang sangat perlu dan wajib ada dalam penternakan kambing adalah seperti berikut:

  1. Ubat luka – Iodin (untuk luka-luka biasa),Prosanex (untuk luka-luka berulat)
  2. Antibiotik
  3. Ubat cacing 3-serangkai (cacing, kutu, kurap) samaada suntikan atau sapuan pada kulit
  4. Ubat cacing oral (dalm bentuk ’emulsion’ berwarna putih)
  5. Ubat ceret beret – Scourban Plus
  6. Ubat “sulpha dimidine” (untuk protozoa coccidiosis)
  7. Ubat puru
  8. Vaksin ‘anti-pasteurellosis’ (untuk elakkan risiko wabak pneumonia)

Harus diingat bahawa cacing biasa merayap pada rumput dan akan berpindah ke dalam perut kambing yang memakannya. Dari itu rumput yang sudah dipotong sebaik-baiknya dibiarkan untuk beberapa ketika di bawah cahaya matahari untuk menghalau cacing keluar dari timbunan rumput.

 

Supplement bagi haiwan ternakan kambing

Antara supplement yang digalakkan adalah seperti berikut:

  1. Blok vitamin Boslic
  2. Blok Molas
  3. Garam jilatan

 

Makanan yang seimbang  bagi haiwan ternakan kambing mengandungi zat-zat berikut:

 

Zat Makanan Keterangan
Protein membina otot-otot yang kuat dan juga untuk proses pemulihan
Karbohidrat (kanji) pembesaran.
Vitamin Diperlukan sedikit sahaja tetapi penting. Jika tidak seimbang boleh membawa gejala-gejala penyakit yang ketara dan menyebabkan ternakan lebih peka kepada sesuatu jenis penyakit.
Mineral Garam galian diperlukan untuk pertumbuhan tulang, gigi dan kesihatan. Ini termasuklah garam galian seperti kalsium, phosphorus, natrium dan sebagainya. contoh.

·         garam biasa

·         garam jilat

·         dicalsium fosfat

·         tepung tulang

·         tepung ikan

Air juga adalah penting dalam pemakanan, ia bukan sahaja perlu untuk kawalan suhu badan, tetapi juga perjalanan zat dan membantu di dalam pengambilan zat oleh badan.

MAGNESIUM

Assalammualaikum w.b.t dan selamat sejahtera kepada semua pembaca yang dihormati sekalian.

Siapa di sini yang pernah mengalami sakit otot atau dikenali dengan  muscle cramp dalam English ?Huiisss sakit tu kalau kena kekejangan pada waktu tak sepatutnya. Sebagai contoh kaki kejang pada waktu kita sedang dibuai mimpi. Sakitnya memang  tak terkata. Leya pernah kena, memang sakit. Orang kata tu simpul biawak tapi takde pulak nampak ciri ciri biawak.  Hahahahahaha

Tahu tak salah satu punca penyakit seperti ini menunjukkan kita kekurangan magnesium dalam badan?MAGNESIUM Iya.. betul kita kekurangan magnesium sebenarnya. Tidak dinafikan mineral magnesium sangatlah diperlukan oleh sistem tubuh badan manusia untuk berfungsi dengan baik seharian. Malangnya kita mengabaikan kepentingan magnesium dengan tanpa mengetahui apakah kebaikan magnesium kepada kesihatan tubuh badan ki

magnesium
Magnesium sangat penting untuk tubuh kita

Jika kita mengetahui dan memahami segala kebaikan magnesium kepada kesihatan tubuh, pastinya kita akan mengutamakan segala pemakanan yang mengandungi mineral magnesium yang tinggi. Antara lain ia amat penting dalam menggiatkan aktiviti 300 jenis enzim dan memainkan peranan dalam penjanaan tenaga (pembinaan adenonosin triphosphate). Ia juga diperlukan bagi mengawal paras kalsium selain kuprum, zink, kalium, vitamin D dan pelbagai nutrien penting dalam tubuh.

Peranan magnesium kepada kesihatan manusia dan penyakit dikatakan kurang dihiraukan oleh pengamal perubatan moden dan pakar nutrisi konvensional. Kedua-dua golongan menumpukan preskripsi ubatan (sumber pendapatan) dan penggunaan bahan dipelajari di bangku universiti sahaja.Ramai tidak tahu ia adalah mineral penting dalam pengawalan tekanan darah dalam arteri dan merehatkan otot. Paras magnesium dalam sel adalah lebih tinggi berbanding di luar sel ketika tekanan darah normal dan otot dalam keadaan rehat.

Pada masa sama paras kalsium lebih tinggi di luar sel berbanding di dalam sel. Apabila kalsium masuk ke dalam sel dan magnesium keluar dari sel maka tekanan darah arteri berkurangan dan otot berada dalam keadaan rehat. Pada keadaan ini paras magnesium di luar sel adalah lebih tinggi di luar sel berbanding di dalam sel. Paras kalsium di dalam sel pula lebih tinggi di dalam sel berbanding di luar sel. Jom kita lihat kebaikan magnesium untuk kesihatan  tubuh  badan kita

  1. Magnesium boleh merawat osteoporosis.
kekurangan magnesium mengakibatkan osteoperosis
kekurangan magnesium mengakibatkan osteoperosis

Pelbagai kajian penyelidikan yang dijalankan telah mencadangkan bahawa kalsium yang dibekalkan dengan magnesium meningkatkan kepadatan mineral tulang. Kekurangan magnesium boleh mengubah metabolisma kalsium dan hormon yang mengawal kalsium dan akan mengakibatkan osteoporosis.

  1. Magnesium menghalang penyakit kardiovaskular.
kekurangan magnesium mengakibatkan penyakit jantung
Kekurangan magnesium mengakibatkan penyakit jantung

Salah satu manfaat magnesium yang paling penting adalah ianya dapat mengurangkan risiko penyakit jantung koronari. Kaji-selidik pemakanan telah mencadangkan bahawa pengambilan magnesium yang mencukupi boleh mengurangkan peluang untuk mempunyai strok. Kekurangan magnesium meningkatkan risiko ritma jantung yang tidak normal, yang meningkatkan risiko komplikasi selepas serangan jantung. Oleh itu, mengambil  jumlah magnesium dari makanan tambahan yang disyorkan boleh memberi manfaat untuk sistem kardiovaskular.

  1. Magnesium mengawal tekanan darah tinggi (hipertensi)
kekurangan magnesium mengakibatkan penyakit darah tinggi
Kekurangan magnesium mengakibatkan penyakit darah tinggi

Magnesium memainkan peranan penting dalam mengawal tekanan darah secara semulajadi. Makanan tambahan magnesium dan diet yang termasuk banyak buah-buahan dan sayur-sayuran yang baik sumber kalium dan magnesium, akan sentiasa merendahkan tekanan darah.

  1. Magnesium merawat kencing manis

Kajian menunjukkan bahawa individu yang mempunyai kekurangan magnesiummempunyai risiko mendapat kencing manis jenis 2 dan teruk proliferatif. Magnesiummembantu dalam metabolisme karbohidrat dan mempengaruhi keluaran dan aktiviti insulin, seterusnya mengawal tahap glukosa darah. Ia telah terbukti bahawa bagi setiap 100 miligram pertambahan pengambilan harian magnesium, Jadilah 15 peratus pengurangan risiko mendapat diabetes jenis 2.

Untuk makluman anda, kesan akibat kekurangan magnesium tidak terjadi dalam jangka waktu yang singkat. Kesannya akan dilihat apabila usia anda semakin meningkat tua. Pada tahun 2002 seorang pengkaji yang dimuatkan di dalam American Journal Clinical Nutrition menyatakan bahawa, kesan paling ketara penurunan magnesium terjadi pada wanita yang telah mengalami menopause. Selain itu, apabila keperluan magnesium di dalam badan tidak mencukupi, akan terjadinya denyutan jantung yang tidak normal.

Dari data mangsa serangan jantung mendadak yang dilaporkan oleh Majalah Science tahun 1980, didapati bahawa magnesium yang ditemui dalam serum darah pada otot-otot jantung adalah sangat kurang dari jumlah yang sepatutnya. Ini membuktikan bahawa kekurangan Magnesium juga mempengaruhi kesihatan jantung anda. Kalsium dan Magnesium akan saling membantu dalam penyerapan apabila terdapat dalam jumlah yang mencukupi dan seimbang. Jika dilihat dari fungsi dan prosesnya, kedua-dua mineral ini bekerja secara berlawanan (antagonistik).

Magnesium terdapat di dalam sel (intraselular), sedangkan kalsium banyak terdapat di luar sel (ekstraselular).  Fungsi magnesium dalam metabolism sel ialah meningkatkan tenaga dalam tubuh. Keperluan kalsium magnesium bagi wanita hamil disarankan supaya ditambah, begitu juga dengan wanita yang telah mengalami menopause serta tubuh yang sedang mengalami stress. Dekat bawah ni Leya senaraikan beberapa gejala atau tanda tanda anda kekurangan magnesium 😉

  1. Kelelahan & Badan Terasa Lemah

Magnesium memiliki peranan penting dalam proses pembentukan energi dalam setiap sel dan tingkat energi secara keseluruhan.

Pembentukan energi akan terhambat jika jumlah magnesium tidak memadai sehingga menyebabkan kelelahan dan kelemahan.

  1. Gelisah & Insomnia

Kekurangan mineral ini dapat menyebabkan insomnia, kejang otot, kram, ketegangan dan rasa tidak nyaman pada tubuh.

Sistem saraf dapat berfungsi baik jika level magnesium mencukupi. Kekurangan mineral ini akan menyebabkan sel-sel saraf tidak dapat memberikan atau menerima impuls secara optimal.

Kekurangan magnesium juga akan menyababkan seseorang menjadi gugup dan lekas gelisah.

  1. PMS & Osteoporosis

Gejala PMS dapat diredakan dengan magnesium. Keluhan PMS umumnya terjadi karena kekurangan magnesium dan kelebihan kalsium.

Magnesium juga sangat penting untuk mengatur kepadatan tulang sehingga menurunkan risiko osteoporosis.

  1. Gangguan Jantung

Kekurangan magnesium dapat menyebabkan serangan jantung.

Gejala awal terjadinya gangguan pada jantung meliputi perubahan irama detak jantung, nyeri angina, dan pingsan akibat kelelahan setelah melakukan aktivitas fisik berat atau olahraga.

Kekurangan magnesium dapat menyebabkan otot jantung menjadi kejang atau kram dan tidak dapat melakukan kontraksi secara optimal.

  1. Sakit kepala, Diabates, & Tekanan Darah Tinggi

Asma, sakit kepala, migrain, kejang, depresi, fibromyalgia, kegelisahan, ADD, artritis dan batu ginjal menjadi lebih buruk ketika jumlah magnesium dalam tubuh tidak memadai.

KISMIS

Hai semua dan Assalammualaikum w.b.t semua pembaca yang budiman :)

Entri kali ini Leya nak cerita berkenaan Kismis sebab baru sahaja tadi ada seorang makcik ni datang menjual kismis dengan harga RM 1.20 sahaja berbanding kedai runcit biasa berharga RM1.30.

Tapi zaman sekolah rendah Leya harga kismis yang bewarna kuning tu RM1.00 sahaja. Almaklumlah negara kita sekarang semua barang harga semakin naik. Kita kena bijak menggunakan wang agar tidak membazir bak kata orang tu Dahulukan keperluan bukan kehendak.hihi

Sejak Leya sekolah lagi sampai masuk universiti ni Leya memang amalkan makan kismis lagi lagi apabila nak dekat exam tu. Bukan apa, orang kata makan kismis ni bagus boleh ingat balik apa yang kita da belajar. Apetah lagi kismis yang dijual dengan bacaan ayat Al-Quran tu. So hari ini Leya nak korek sedikit tentang kebaikan dan manfaat kismis ni.

Sebelum tu, semua tahu tak apa itu kismis sebenarnya ?

kismis
kismis

Gelap, kulit yang kering dan kecut.

Itulah pandangan pertama kita apabila terbayangkan kismis. Walaupun rupanya sedemikian rupa, kismis adalah makanan alternatif kepada gula-gula. Kismis dihasilkan daripada buah anggur yang telah dikeringkan melalui kaedah haba matahari atau haba kering. Ia mungkin agak manis namun ia mempunyai manfaat yang baik dari sudut kesihatan

Teknik pengeringan kismis ditemui secara tidak sengaja. Dapat dibayangkan bahawa nenek moyang kita menemui cara pengeringan anggur ini apabila buah anggur jatuh ke tanah, dan terjemur kering lalu mereka yang menemukannya manis selepas memakannya. Bukti menunjukkan bahawa kismis dihasilkan oleh orang Mesir sejak 2000 SM. Kismis secara khusus telah disebutkan dalam tulisan-tulisan kuno dan itu menunjukkan bahawa mereka digunakan untuk makan, mengubati penyakit, dan bahkan membayar cukai.

Selama berkurun-kurun, pembuatan wain telah menjadi perusahaan yang penting. Namun begitu , sebilangan kecil anggur-anggur ini selalu dijadikan kismis. Sejak akhir 1800-an, mubaligh Sepanyol memperkenalkan wain ke Amerika Syarikat. Banyak daripada kebun-kebun anggur telah ditubuhkan oleh mubaligh di California masih kekal hingga ke hari ini. Pada awalnya, hasil kebun-kebun anggur digunakan untuk membuat wain, namun pada tahun 1873 ketika mereka menemukan kebun anggur mereka boleh membuat keuntungan lebih cepat dengan membuat kismis, maka industri kismis lahir.

Bagaimana pula dengan kandungan kismis ni?

Kandungan nutrisi di dalam kismis

Kismis kaya dengan garam mineral dan vitamin-vitamin yang baik untuk tubuh. Antaranya ialah:

Garam mineral

Magnesium – baik untuk sistem saraf, fungsi otot dan penukaran gula kepada tenaga.

Kalsium dan fosforus – membina tulang dan gigi yang baik.

Zat besi – membantu pembinaan sel-sel darah merah dan tisu-tisu badan yang rosak.

Kalium – mengoptimum kadar denyutan jantung supaya sentiasa normal dan mengekalkan tekanan darah.

Vitamin-vitamin

Vitamin C – Penting untuk pembentukan kolagen dan penyerapan zat besi ke dalam badan.

Vitamin B6 – Mencegah pengekalan air dan membolehkan penukaran karbohidrat kepada tenaga.

Vitamin K – Diperlukan untuk pembekuan darah yang normal dan sintesis protein yang terdapat di dalam plasma, tulang, dan buah pinggang.

Folat – Membentuk sel-sel darah merah dan penting dalam peredaran darah ke seluruh tubuh.

Riboflavin – membantu dalam pelepasan tenaga untuk sel-sel badan dan membolehkan pemecahan lemak di dalam badan

Kebaikan kismis menurut perspektif Islam.

Seperti yang Leya katakan tadi memang banyak kismis yang dijual dengan bacaan Al-Quran.

Kismis sememangnya sinonim dengan pelajar-pelajar yang menuntut di seolah tahfiz dan pondok. Ini kerana sudah sekian lama, ulama-ulama dahulu sudah mengetahui kebaikan kismis ini kerana ia baik untuk hafalan dan kecerdasan minda. Kismis dibacakan dengan ayat-ayat suci al-Quran untuk memudahkan pelajar mendapatkan zat-zat yang diperlukan untuk otak, malah juga boleh menerangkan hati. Membaca al-Quran adalah di antara salah satu cara untuk meningkatkan kecerdasan otak. Di antara surah-surah yang boleh diamalkan adalah:

Baca ayat 25 – 28, Surah Taha sebanyak 21 kali setiap hari selepas Solat Subuh bagi kecerdasan otak, akal yang sempurna, menguatkan daya ingatan dan menambah ilmu pengetahuan.

Baca surah al-Hasyr ayat 21supaya mudah mengingat apa yang dibaca.

Membaca surah al-Insyirah 11 kali selepas solat Subuh.

Membaca surah al-Anbiya ayat 79 sebelum matahari terbit sebanyak 10 kali.

Membaca Bismillah enam untuk menerangkan hati dan mencerahkan akal.

Kismis sememangnya baik untuk kesihatan. Jika anda gemarkan snek yang berkhasiat, cuba tukar menu anda dari makanan ringan seperti coklat dan dan gula-gula kepada kismis. Ia bukan sahaja sedap malah mengenyangkan.

MANFAAT KISMIS

  1. Sebagai bahan campuran makanan

Kismis sering dimanfaatkan sebagai salah satu bahan utama dan juga bahan campuran dari bebeapa makanan. Salah satunya yang paling sering dimanfaatkan adalah kismis sebagai salah satu topping dan juga garnish atau hiasan dari suatu makanan, terutama makanan penutup yang lezat. Kismis pada maknana dapat menambah rasa manis dan juga legit pada suatu makanan.

2. Tinggi kalori, sehingga baik untuk tenaga badan

Manfaat kismis untuk kesihatan yang juga penting untuk tubuh kita adalah bahawa kismis mampu untuk memberikan tenaga bagi tubuh kita. Kismis memiliki kandungan gula yang tinggi. Kandungan gula yang tinggi ini memiliki kadar kalori yang tunggi dan juga penting untuk asupan kalori anda pada sehari-hari. Kalori dapat memberikan energy bagi tubuh anda, dan dapat memberikan energy serta rasa kenyang.

3. Dapat mecegah kanser

Sama seperti anggur, kismis juga merupakan salah satu sumber antioksidan yang tinggi. Antioksidan yang tinggi ini dapat bermanfaat untuk mencegah penyebaran dan uga pertumbuhan sel-sel kanser yang ada di dalam tubuh anda. hal ini dapat mengurangkan risiko dari diserang penyakit kanser.

4. Sebagai ubat sulit buang air besar

Kismis juga memiliki kandungan serat yang tinggi. Serat yang ada pada kismis ini merupakan salah satu makanan yang dapat mencegah sulitnya buang air besar ataupun yang sering kita kenal dengan istilah sembelit.

5. Mencegah gejala anemia

Kismis memiliki kandungan zat besi yang tinggi. Kandungan zat besi pada kismis ini memiliki manfaat yang sangat penting untuk mencegah gejala anemia. Anemia merupakan kondisi dimana tubuh mengalami kekurangan darah. Anemia ini biasanya memilii gejala – gejala seperti :

Mudah lelah

Lemas

Tidak bersemangat dalam beraktivitas

Mudah terserang berbagai macam penyakit

Mudah terinfeksi virus dan juga bakteri

Kurang optimalnya fungsi organ-organ tubuh

6. Memperlancar peredaran darah

Selain dapat mencegah berbagai gangguan anemia, zat besi yang terkandung dalam manfaat kismis yang sangat baik untuk memperlancar peredaran darah anda. lancarnya peredaran darah ini memiliki banyak sekali manfaat kesihatan bagi tubuh, antara lain :

Supply darah dan oksigen yang optimal ke organ – organ tubuh

Mencegah penyumbatan pembuluh darah

7. Sebagai antioksidan

Seperti sudah disebutkan sebelumnya, manfaat kismis merupakan salah satu makanan yang tinggi akan antioksidan. Antioksidan ini sangat penting untuk menangkal radikal bebas. Radikal bebas memiliki dampak yang sangat buruk untuk kesehatan tubuh kita.

8. Dapat membentuk dan juga menjaga kesehatan tulang

Kandungan vitamin lainnya dalam kismis adalah vitamin K dan juga kalsium. kalsium ini memiliki manfaat yang sangat baik untuk menjaga kesehatan tulang anda. hal ini dapat membantu mencegah berbagai macam gangguan kesehatan tulang.

9. Membunuh bakteri dan kuman di mulut dan gigi

Antioksidan dan vitamin C yang ada pada kismis memiliki kegunaan yang sangat baik untuk membunuh bakteri dan juga kuman pada gigi dan juga mulut. Hal ini tentu saja sangat penting untuk menjaga kesehatan mulut dan juga gigi anda.

10. Baik untuk kesehatan mata

Kismis juga memiliki kandungan vitamin A yang sangat baik pastinya untuk kesehatan mata anda. vitamin A dapat mencegah berbagai macam gangguan-gangguan yang menyerang mata. Gangguan yang dapat terjadi pada mata anda karena kekurangan vitamin A antara lain rabun dan juga katarak.

11. Menjaga kondisi keasaman pada lambung

Manfaat kismis untuk kesehatan juga ternyata baik dikonsumsi untuk anda yang memiliki gejala-gejala asam lambung. Dengan mengkonsumsi kismis, maka kondisi naiknya asam lambung akan terkontrol dan juga kondisi asam pada lambung anda menjadi lebih stabbil dan juga normal.

12. Baik untuk kesehatan pencernaan

Serat yang terkandung dalam kismis juga sangat penting untuk menjaga kesehatan pencernaan anda. Dengan mengkonsumsi kismis, maka kesehatan dan juga proses pencernaan pada tubuh anda akan menjadi lebih baik lagi.

13. Meningkatkan daya tahan tubuh

Antioksidan, vitamin C dan juga beberapa vitamin lainnya yang ada pada kismis, sangat baik untuk menjaga dan juga meningkatkan daya tahan tubuh kita. Meningkatnya daya tahan tubuh ini tentu saja akan sangat baik untuk mencegah timbulnya penyakit dan juga berbagai gangguan kesihatan tubuh.

14. Sebagai anti bakteri dan juga anti inflamasi

Kismis juga dapat mencegah munculnya penyakit yang disebabkan oleh infeksi dari bakteria yang biasanya dapat menyebabkan peradangan.

15. Baik untuk kesehatan jantung

Kesehatan jantung anda pun dapat dijaga dengan sangat baik apabila anda suka mengkonsumsi kismis. Berbagai kandungan vitamin dan juga mineral dalam kismis dapat membantu mengoptimalkan kerja jantung dan juga menyehatkan jantung kita.

ZAT BESI

Haiiiii semua apa khabar?

Hari ini 23 March 2016 seluruh Johor cuti sempena

ULANG TAHUN HARI KEPUTERAAN DULI YANG MAHA MULIA SULTAN JOHOR :)

hihi Leya orang Johor duduk pun di Johor Bahru :)

Sekarang ni kan cuaca sangat panas semenjak fenomena gerhana matahari yang lalu. Semua sihat tak ? Ke ada yang masih tidur ? Huhu mentang-mentanglah cuti. Biasalah bila cuti semua ambil peluang berada di atas katil dengan berjam jam haha Tapi kadang kadang mereka ni semua bukan apa, cuma tak amalkan pemakanan yang sihat yang cukup zat dan nutrisi yang baik. Sebab tu mereka ni lebih suka melepak, baring dan cepat penat bila melakukan sesuatu kerja. Sebab tu orang tua sarankan kita makan makanan yang berkhasiat

Tahu tak zat besi sangat penting dalam diet makanan kita seharian? Okay hari ini Leya kongsi sedikit tentang zat besi.

makanan yang mengandungi zat besi
makanan yang mengandungi zat besi

APA FUNGSI ZAT BESI?

Zat besi adalah mineral penting bagi tubuh. Manfaat zat besi terutama untuk membawa oksigen ke sel-sel darah. Sekitar 2/3 zat besi dalam tubuh terdapat dalam hemoglobin. Berikut beberapa manfaat zat besi bagi tubuh.

  1. Membawa Oksigen
    Zat besi berfungsi sebagai pembawa oksigen dan berperan dalam mentransfer oksigen antar sel  sehingga oksigen dapat diistribusikan ke seluruh tubuh untuk menjamin fungsi-fungsi organ berlangsung dengan semestinya.
  1. Membantu Pembentukan Hemoglobin
    Zat besi berperan penting dalam membentuk hemoglobin. Zat besi merupakan komponen pembentuk hemoglobin dan memberikan warna merah tua pada sel darah serta membantu membawa oksigen ke sel-sel tubuh.
  1. Membantu Fungsi Otot
    Zat besi merupakan unsur penting bagi kesehatan otot. Zat besi terdapat dalam jaringan otot dan membantu suplai oksigen yang diperlukan untuk kontraksi otot.
  1. Membantu Fungsi Otak
    Pengembangan otak adalah salah satu manfaat zat besi. Karena suplai oksigen ke darah dibantu oleh zat besi dan otak menggunakan sekitar 20% oksigen darah, zat besi secara langsung berkaitan dengan kesehatan otak dan fungsi otak.

    5. Mengatur Suhu Tubuh


    Zat besi adalah fasilitator bagi pengaturan suhu tubuh. Semakin baik kapasitas serapan tubuh terhadap zat besi, semakin baik tubuh mengendalikan suhu badan.

  1. Membantu Sintesis Neurotransmitter
    Zat besi berperan penting dalam pembentukan beberapa neurotransmitter esensial seperti dopamine, norepinephrine, dan serotonin. Neurotransmitter adalah bahan kimia yang mengolah dan mengirim sinyal syaraf. Zat-zat kimia ini berperan penting dalam berbagai aktivitas yang melibatkan fungsi syaraf dan otak.
  1. Meningkatkan Kekebalan Tubuh
    Zat besi berperan penting dalam pembentukan sistem kekebalan tubuh untuk melawan penyakit dan infeksi. Kekurangan zat besi menyebabkan tubuh mudah terserang penyakit.
  1. Membantu Metabolisma
    Zat besi juga berperan dalam metabolisma energi dalam tubuh, dimana energi yang diekstrak dari makanan yang dikonsumsi akan didistribusikan ke seluruh tubuh.
  1. Membantu Pembentukan Enzim
    Zat besi merupakan komponen penting penyusun beberapa jenis enzim dan bahan penting lainnya dalam tubuh seperti myoglobin, cytochrome dan katalase.
  1. Mencegah dan Menyembuhkan Anemia
    Kekurangan asupan zat besi dari makanan dapat menyebabkan anemia (kurang darah). Mengkonsumsi makanan yang banyak mengandung zat besi dapat menyembuhkan beberapa jenis penyakit anemia.
makanan yang mengandungi zat besi

Beberapa makanan yang mengandungI sumber zat besi adalah seperti berikut :

KULIT KENTANG

Jika memasak kentang, pernahkah anda mengikut sertakan kulit kentang untuk dimasak? Kebanyakan dari kita memasak kentang hanya kentangnya saja. Padahal kulit kentang makanan yang mengandung sumber zat besi tinggi yaitu lima kali lebih tinggi daripada sumber zat besi kentangnya sendiri.

DAUN BAYAM

Bayam adalah salah satu sayuran yang memiliki banyak sekali manfaatnya, salah satu manfaat daun bayam adalah sebagai sumber zat besi dan membantu mengobati penyakit anemia. Jadi jangan ragukan lagi khasiat daun bayam. Konsumsilah daun bayam karena kaya akan zat besi dan vitamin A.

JAGUNG

Jagung sering ditemukan sebagai pengganti nasi atau digunakan untuk menjadi tepung jagung. Tahukah anda apa saja yang terkandung di dalam jagung?. Jagung memiliki kandungan vitamin A dan vitamin C, selain itu jagung juga kaya akan karbohidrat dan juga zat besi.

KANGKUNG

Kangkung merupakan salah satu sayuran yang paling dikenal sebagai bahan makanan yang kaya akan kandungan nutrisi. Dalam kangkung terdapat kandungan nutrisi yang sangat beragam, mulai dari vitamin A, vitamin B dan vitamin C, kalsium dan zat besi.

YOGHURT

Saking tingginya kandungan zat besi di dalam yoghurt, anda akan mendapatkan sepertiga kebutuhan zat besi yang diperlukan tubuh terdapat dalam satu cangkir yoghurt.

DAGING LEMBU

Sumber zat besi yang berasal dari hewani adalah daging, paling banyak terdapat dalam daging sapi. Dalam 100 gram daging sapi terdapat 2,8 mg zat besi.

TELUR

Selain daging lembu, sumber zat besi yang berasal dari hewani lainnya adalah telur. Telur kaya akan berbagai mineral yang diperlukan tubuh seperti vitamin B dan Zat besi. Telur sangat cocok dimakan untuk sarapan pagi sebagai sumber tenaga.

ROTI GANDUM

Roti gandum merupakan makanan yang cocok digunakan oleh orang yang sedang mengikuti program diet. Selain itu gandum juga memiliki kandungan besi yang cukup banyak. Hal ini dapat membantu anda untuk mencukupi kebutuhan zat besi anda tanpa mempengaruhi berat badan anda.

KACANG KEDELAI

Banyak sekali manfaat dan kandungan nutrisi dalam kacang kedelai, salah satunya adalah kandungan zat besinya. Di dalam 100 gram kedelai, ternyata terdapat 10 mg zat besi, sisanya adalah nutrisi vitamin yang baik untuk tubuh.

BERAS MERAH

Beras merah juga kaya akan zat besi, selain itu beras merah memiliki kandungan serat, asam folat dan vitamin E.

 

DAGING KAMBING

 

daging kambing mengandungi zat besi
daging kambing mengandungi zat besi

Daging kambing memang memiliki rasa yang lazat. Namun jenis daging kambing yang dianjurkan untuk dimakan adalah kambing yang masih muda. Daging kambing yang masih muda sangat baik untuk menjaga kesihatan tubuh. Berikut manfaat daging kambing muda untuk kesihatan.

  • Daging kambing muda memiliki kandungan zat besi yang sangat baik untuk perempuan. Zat besi ini mudah diserap oleh tubuh dan menjadi pelindung untuk penghasilan sel darah merah
  • Makan daging kambing boleh meningkatkan proses metabolisme dan menjaga sistem kesihatan tubuh.

    susu kambing mengandungi zat besi dan nutrisi yang baik.
    susu kambing mengandungi zat besi dan nutrisi yang baik.

SUSU KAMBING

Dari kandungan nutrisinya, berikut beberapa manfaat susu kambing.

Sumber Kalsium dan Antioksidan

Seperti susu lembu, susu kambing juga kaya akan kalsium dan fosfor yang bermanfaat bagi pembentukan tulang. Susu kambing juga mengandung zinc dan magnesium yang merupakan antioksidan dan untuk mencegah penyakit saraf.

Merawat Penyakit Anemia

Minum susu kambing secara rutin dapat memperbaiki keadaan anemia dengan kandungan zat besi. Ini kerana susu kambing dapat meningkatkan penggunaan zat besi oleh tubuh serta merangsang pembaharuan hemoglobin.

Berbeza dengan susu lembu, susu kambing mengurangkan interaksi antara kalsium dan zat besi dalam tubuh. Interaksi kedua zat mineral tersebut menimbulkan kesan saling menghambat. Misalnya, kalsium dalam susu sapi dapat menurunkan penyerapan zat besi dalam tubuh.

KURMA

Assalammualaikum w.b.t dan selamat sejahtera semua :)

Ada sesiapa yang kenal dengan pepohon seperti di bawah?

 

pokok kurma
pokok kurma

HAA..

itulah dia pokok kurma !

Masih ingatkan kita setiap bulan Ramadhan menjelang, kurmalah yang paling dicari oleh semua umat Islam. Mungkin ada yang menjadikannya sebagai makanan dalam bulan Ramadhan, dan ada juga yang menjadikannya sebagai perkara Sunnah dalam Islam. Anda tahu atau tidak dari mana datangnya pokok kurma (tamar) ini pada zaman nabi ketika dahulu ?

Asal usul kejadian pokok kurma adalah lebihan tanah yang Allah SWT ciptakan Nabi Adam a.s. Pokok kurma betina tumbuh pada zaman Siti Maryam selepas melahirkan anaknya Nabi Isa a.s. Siti Maryam telah diminta oleh Allah untuk menggoncangkan pohon kurma yang tumbuh di tempat melahirkan anaknya lalu gugurlah buah kurma masak dan dimakan oleh Siti Maryam. Kisah ini terkandung dalam surah Maryam ayat 25. Allah berfirman yang maksudnya, “Dan goyangkanlah pangkal pokok kurma itu ke arahmu, nescaya pohon itu akan menggugurkan buah yang masak kepadamu, maka makan serta minumlah dan bersenanglah kamu.”


Itulah kali pertama buah kurma menjadi ubat berkhasiat kepada manusia. Siti Maryam mendapat tenaga serta mengubati dirinya dengan khasiat kurma selepas lemah melahirkan nabi Isa a.s tanpa menggunakan herba yang lain. Memahami peristiwa ini, kami menasihatkan masyarakat Islam khususnya wanita agar mengambil banyak buah kurma semasa mula mengandung dan setelah melahirkan anak kerana kerana khasiat buah kurma sepertimana yang disebut dalam kitab perubatan Islam akan menyihatkan anak dalam kandungan dan menyihatkan ibu mengandung, memulihkan tenaga, membanyakkan susu serta memulihkan sistem peranakan kembali normal dan khasiat lain yang terlalu banyak untuk kesihatan.


Rasulullah saw dan nabi-nabi terdahulu amat menyayangi pokok kurma kerana ia dikatakan buah yang serasi dengan tumbuh badan manusia. Buah itu juga tidak berbau busuk kerana Allah SWT ingin memelihara kesuciannya di samping memudahkannya ditanam dalam keadaan cuaca panas kering melebihi 55 darjah celcius. Bahkan sepanjang buah kurma berada di atas pokok tidak ada seekor binatang atau burung yang mematuk atau merosakkannya. Inilah di antara rahsia buah kurma dan dengan hakikat kebaikan tamar ini kami jadikan KHAL bagi memenuhi kehendak perubatan Islam sebenar.

Kurma ni banyak jenis ya tak ? Kalau kita pergi ke kedai untuk beli kurma mesti kita tak tahu nak pilih yang mana, mana yang sedap, mana yang bagus, mana yang murah ? Huhu Leya kalau nak pilih kurma ni Leya suka yang lembut-lembut warna kehitaman sedikit. Kalau orang Arab pula, mereka ni suka yang keras sedikit dan kurang manis :)

JENIS JENIS KURMA

1.Kurma Ajwa

kurma ajwa
kurma ajwa

Kurma ini hanya tumbuh di tanah Madinah (Saudi Arabia) dan ini merupakan kurma kegemaran Nabi Muhammad SAW, warna hitam, tekstur lembut, Kurma ini tidak terlalu manis namun rasanya hampir mirip dengan kismis.

 

2.Kurma Sekki

Kurma Sekki
Kurma Sekki

 

Ada dua warna, atas kekuning-kuningan, yang bawahnya pulak warna perang coklat gituu. Bahagian yang kuning kalau dimakan lebih keras, namun untuk yang berwarna coklat biasanya rasanya lembut. Kurma ini memiliki tahap kemanisan yang sederhana.

 

3. Kurma Barhi

Kurma Barhi

Kurma yang satu ini memiliki warna cokelat cerah., rasanya juga hampir dengan caramel. Kurma ini juga sering sekali ada pada hari-hari selain bulan ramadhan.

4. Kurma Kholas

Kurma Kholas

Warna perang terang keemasan hampir kurma barhi, hanya saja ada perasa coffee caramel, tekstur isinya lebih lembut rasanya juga tidak terlalu manis.

5. Kurma Khidri

Kurma Khidri

Warna maron gelap lebih kering, kenyal, tidak terlalu manis paling banyak dihasilkan, biasa digunakan bahan dasar olahan kurma, mulai dari kurma isi almond, orange, hingga campuran perang.

6. Kurma Mactoumi

Kurma Mactoumi

Warna sedikit hitam kemerahan , permukaan agak kedut, kenyal, rasa manis.

7. Kurma Sokari

Kurma Sokari

Tekstur kenyal lembut tapi ada juga jenis yang keras, paling disukai di Arab Saudi, sedikit kering dan manis.

8. Kurma Silaj

Kurma Silaj

Warna cokelat kemerahan bentuk lonjong, tekstur lembut rasa manis sedang.

9. Kurma Majol

Kurma Majol

Warna cokelat sangat manis lembut dan kenyal, tekstur kurma ini juga berwarna cokelat yang mengkilap.

10. Kurma Monief

Kurma Monief

Kurma monief ini berwarna cokelat terang, ukurannya tidak begitu besar,rasanya manis sederhana dan memiliki tekstur yang lembut.

 

Banyakkan jenis kurma, Leya rasa masih ada lagi tapi ni antara kurma yang popular gituu..huhu APA KEBAIKANNYA ? wahh kalau nak cerita, memang banyak khasiatnya…

Apakah antara khasiat utama kurma?

1. Buah Kurma dapat mencegah Penyakit Kronik Seperti Jantung & Kencing Manis , amalan memakan buah kurma setiap hari boleh mengurangkan risiko seseorang itu diserang penyakit kronik seperti jantung dan kencing manis kerana mengandungi zat galian seperti potasium, kalsium dan zat besi yang boleh menyihatkan sel darah merah.Berdasarkan kajian Kaum Arab Badui, yang makan buah kurma secara teratur, menunjukkan kadar pengidap penyakit kanser dan jantung yang sangat rendah.

2. Buah kurma mampu memanaskan badan dan merangsang kesihatan wanita hamil dan anak yang dikandung, memudahkan wanita bersalin dan memberi tenaga tambahan.

3. Saidina Ali r.a. meriwayatkan “Barang siapa yang memakan 7 butir tamar (buah kurma) setiap hari, ia akan membunuh semua kuman di dalam badannya”.

4. Kanak-kanak digalakkan memakan lebih banyak buah kurma kerana ia memberi khasiat dari segi proses pembesaran, sekaligus membentuk minda kanak-kanak yang sihat.

5. Membentuk Sifat Penyabar, Bersopan Santun Dan Cerdas Pemikiran

Maksud hadis Rasulullah s.a.w. : “Berilah makan buah kurma kepada isteri-isteri kamu yang hamil, kerana sekiranya wanita hamil itu memakan buah kurma, nescaya anak yang bakal dilahirkan itu, menjadi anak yang penyabar, bersopan santun serta cerdas pemikirannya.”

“Melentur buluh biar dari rebungnya.” Islam mengajar kita mendidik anak sejak dari dalam kandungan ibu agar anak yang bakal dilahirkan itu dibentuk mengikut rohaniah yang suci serta memiliki tubuh badan yang sihat dan minda yang cerdas. Buah kurma merupakan makanan yang mampu membentuk insan yang berperibadi luhur.

tamar

6. Mengambil Keberkatan Sewaktu Kelahiran. Diriwayatkan daripada Abu Musa r.a. katanya: “Anakku lahir, lalu aku membawanya kepada Nabi s.a.w. lalu baginda menamakannya dengan nama Ibrahim dan meletakkan pada lelangitnya dengan buah kurma.”

7. Buah Kurma Makanan Yang Paling Sempurna.Maksud Sabda Rasulullah s.a.w. : “Rumah yang tiada kurma nescaya penghuninya kelaparan.”

8. Melalui petua tertentu, buah kurma dimakan bersama badam dan madu untuk menyembuhkan penyakit. Buah kurma dikatakan menambah tenaga seksual atau batin. Jus buah kurma mungkin baru di negara ini, sebaliknya di negara pengeluar selain dimakan segar, kering atau salai, buah kurma dibuang biji dan diganti dengan kacang tanah, badam atau gajus bagi mengenakkannya. Buah kurma juga dibuat jem, sirap atau bahan tambahan dalam aiskrim.

9. Kandungan vitamin A dan C adalah amat tinggi apabila buah kurma di peringkat Rotab atau khalal

10. Buah Kurma kaya dengan serat yang dapat mencegah dari mendapat barah usus.

Walaupun buah padang pasir itu sukar dibeli dinegara ini selain Ramadhan, orang ramai khususnya umat Islam boleh menjadikan jus buah kurma yang dipasarkan sebagai pilihan alternatif.Selain berbuka puasa, buah kurma juga harus menjadi makanan pilihan umat Islam ketika bersahur seterusnya menjana tubuh sehingga waktu berbuka. Banyak khasiat buah serta tumbuh-tumbuhan yang Allah jadikan yang masih manusia tidak tahu. Dengan sebab itulah pengambilan buah kurma itu tidaklah sekadar penting pada bulan puasa atau ketika seseorang itu sedang berpuasa, sebaliknya memakan buah kurma wajar dijadikan amalan harian

 

okay mesti semua ingat isi kurma sahaja yang berkhasiat bukan? Tahu tak biji kurma boleh dijadikan kopi dan ianya berkhasiat???Bagaimana? Jom kita lihat di bawah.

1. Basuh biji kurma tersebut dan toskan.

2. Ratakan di dalam dulang kemudian jemur seharian di bawah cahaya matahari.

3. Kemudian bila sudah kering, goreng biji kurma tersebut dalam kuali tanpa minyak. Goreng sehingga hangus dan mengeluarkan aroma seperti kopi.

4. Tumbuk atau blender biji kurma berkenaan dan terhasillah serbuk kopi yang sedia dibancuh untuk di minum.

Antara kebaikan dan khasiat kopi biji kurma:

1. Memberi tenaga segera

2. Memulihkan tenaga Syahwat

3. Menyembuhkan kencing manis

4. memberi tenaga kepada lelaki dan wanita

5. Menghilangkan letih dan lesu

6. Menghangatkan badan

7. Mengendorkan saraf yang tegang

8. Menyembuhkan kanser, keputihan, gatal-gatal dan masuk angin

9. Menyembuhkan sakit perut

10. menyegarkan badan/tidak mengantuk

11. Menyembuhkan darah tinggi, kolesterol, strok dan goutt

12. Menyembuhkan sakit kepala/ migrain

13. Melancarkan peredaran darah

 

GOJI

Hai dan Assalammualaikum w.b.t semua pembaca sekalian.

Hari ini Leya nak kongsi sedikit tentang khasiat dan kelebihan goji dalam makanan ataupun minuman kita semua.

 

GOJI
GOJI

Fakta anda semua kena tahu tentang goji 😉

Goji merupakan sejenis beri yang kaya dengan antioksida. Produk makanan mahupun minuman berasaskan goji adalah sangat baik untuk kesihatan tubuh badan. Di daerah Zhongning, China, penduduknya yang mengamalkan goji sebagai makanan harian melewati usia sehingga 100 tahun. Kehebatan Buah Goji – Buah Lycium (Goji)

Menurut analisa yang dilakukan oleh “Beijing Nutrition Research Institute”, China:

 

” Gojiberry mengandungi rangkaian anti-oksidan “carotenoids” yang sempurna, menjadikan ia di kalangan makanan yang tertinggi kandungan carotenoids yang pernah diketahui; lebih banyak beta- karotin dari lobak merah/wortel, dan zeaxanthin (menyihatkan mata), dan melebihi 500 kali ganda vitamin C daripada oren apabila di ukur sama berat,(bererti menjadikan ia nombor 3 makanan terkaya sumber vitamin C di bumi ini, selepas kakadu plum dan camu camu ”

 

Di negara China, Gojiberry sangat istimewa, terutama pada masyarakat Zhongning, negeri Ningxia. Gojiberry di tempat ini dikatakan yang terbaik di dunia, mungkin kerana tanah beralkalin (pH 8.2 – 8.6) dan iklim yang bersuhu melampau dari 102 F – 16 F (38 C -27 C).

 

Penduduk Ningxia kebanyakannya beragama Islam dan ‎mengamalkan Gojiberry sebagai makanan harian untuk kekal sihat. Rata-rata, usia mereka melewati 100 tahun.

 

“Lagenda Kerajaan Ningxia, kira-kira 3000 tahun yang silam, ketika Raja Ningxia berburu di Bukit He Lan, ‎Baginda ternampak seorang wanita sedang memukul seorang lelaki tua berjanggut. Baginda hairan, lalu bertanya kepada wanita itu apa yang terjadi? Wanita itu menjawab: “Saya sedang memukul cucu saya!”.

 

Baginda amat terkejut dan ‎bertanya kepada wanita itu berapa umurnya dan kenapa dia kelihatan begitu muda. Wanita itu ‎menjawab: ‎”Saya berumur 260 tahun. Ketika musim bunga, saya makan daun Goji dan minum teh Goji. ‎Ketika musim panas, saya makan buah Goji, dan pada musim luruh saya mengambil akar Goji ‎dan membuat pes. Inilah rahsia saya”.

 

Baginda amat kagum dan menasihati seluruh rakyat Baginda agar mengamalkan permakanan Gojiberry. ‎Semenjak hari itu, rakyat negara itu mengamalkannya setiap hari.”

 

Terdapat beberapa teks perubatan Cina purba yang menyanjung faedah kesihatan yang mengagumkan daripada buah Goji ini. Berikut adalah antara teks perubatan tersebut:

  • Ben Cao Hui Yan menyatakan: “Goji meningkatkan Qi atau daya kehidupan, menyokong darah, menyuburkan ‘yin’ dan ‘yang’, membuang angin, merupakan herba yang sangat baik”.
  • Ben Cao Bei Yao menyatakan: “Goji menyuburkan paru-paru, membuang angin, membersihkan hati, menguatkan buah pinggang untuk menyokong Qi, meningkatkan potensi seks, memperkuatkan otot dan tulang serta mencerahkan mata”.
  • Ben Cao Gang Mu menyatakan: “Goji membuang Qi yang tidak baik daripada 5 organ, mengawal aliran tenaga penting, mencerahkan mata, menenangkan saraf, menjadikan hidup panjang umur”.

 

34 Sebab Mengapa Mesti Mengambil Goji oleh Dr Earl Mindell

Dr. Earl Mindell, R.Ph.,Ph.D., dikenali sedunia sebagai seorang Pakar Herba dan Ahli Farmasi berdaftar memberi 34 sebab mengapa mesti mengambil GOJI :-

 

1 .Goji memanjangkan usia, menghalang diri anda daripada tua sebelum masa menerusi tindakan anti-oksida yang tinggi.

  1. Goji meningkatkan tenaga dan kekuatan anda, terutamanya apabila melawan penyakit.
  2. Goji menjadikan anda rasa dan kelihatan muda. Goji merangsang rembesan HGH ( Hormon Pertumbuhan Manusia), ‘hormon remaja”
  3. Goji mengekalkan tekanan darah yang sihat.
  4. Goji mengurangkan risiko kanser.
  5. Goji mengurangkan kolestrol.
  6. Goji menormalkan gula dalam darah pada peringkat awal diabetes.
  7. Goji meningkatkan fungsi seksual dan merawat masalah seksual.
  8. Goji membantu mengurangkan berat badan.
  9. Goji melegakan sakit kepala dan pening.
  10. Goji melegakan insomnia dan tidur yang lebih nyenyak.
  11. Goji mengekalkan kesihatan mata dan penglihatan anda.
  12. Goji menguatkan jantung anda.
  13. Goji menghalang peroksidaan lipid ( yang menyebabkan sakit jantung).
  14. Goji meningkatkan halangan penyakit.
  15. Goji meningkatkan respon imunisasi (T-Cell, IL-2, IgA, IgG).
  16. Goji digunakan sebagai rawatan kanser.
  17. Goji menempatkan semula dan membaik pulih DNA (menghalang mutasi yang menyebabkan kanser).
  18. Goji menghalang tumbesaran tumor.
  19. Goji mengurangkan kesan toksik kemoterapi dan radiasi.
  20. Goji membina darah yang kuat, meningkatkan produksi sel-sel darah merah, sel-sel darah putih dan platelet, dan rawatan penyakit tulang sum-sum.
  21. Goji meningkat limfosit.
  22. Goji mengaktifkan enzim anti-radang.
  23. Goji menyokong fungsi hati yang sihat.
  24. Goji merawat simptom-simptom menapause.
  25. Goji menghalang loya di peringkat awal mengandung.
  26. Goji meningkatkan kesuburan.
  27. Goji menguatkan otot dan tulang anda.
  28. Goji menyokong fungsi buah pinggang.
  29. Goji meningkatkan memori dan memulih ingatan.
  30. Goji membantu batuk kering yang kronik.
  31. Goji menghilangkan tekanan dan gelisah.
  32. Goji meningkatkan keceriaan dan semangat anda.
  33. Goji membantu sistem penghadaman.

 

Fakta Nutrisi Buah Goji mengandungi:

 

1- 19 amino asid termasuk 8 yang diperlukan untuk hidup.

 

2- 21 unsur mineral termasuk germanium, unsur mineral anti kanser yang jarang-jarang ditemui dalam makanan.

 

3- 16% protein (6 kali ganda lebih tinggi berbanding dengan bee pollen).

 

4- Spektrum yang lengkap dengan antioksida Karotenoid , termasuk Beta-Karoten ( sumber yang lebih baik meskipun karot).

 

5- Zeaxanthin dan Lutein melindungi mata dan membaiki penglihatan. Buah Goji paling kaya dengan sumber karotenoid berbanding dengan semua jenis makanan yang ada.

 

6- Vitamin C (500 kali ganda berbanding buah oren).

 

7- Vitamin B Komplex, perlu untuk menukarkan makanan kepada tenaga.

 

8- Vitamin E , jarang-jarang ditemui dalam buah dan selalunya hanya ditemui dalam bijian dan benih.

 

9- Beta-Sitosterol, dikenali sebagai agen anti-radang. Beta-Sitosterol juga merendahkan kolestrol dan digunakan untuk merawat masalah seksual mati pucuk dan masalah zakar yang membesar.

 

10- Essential Fatty Acids, diperlukan oleh tubuh untuk mengeluarkan hormon-hormon, dan melicinkan fungsi otak dan sistem saraf.

 

11- Cyperone, memberi faedah kepada jantung dan merendahkan tekanan darah, melegakan ketidakselesaan ketika haid dan digunakan dalam rawatan kanser servik.

 

12- Solavetivone , sebatian anti-bakteria dan anti-kulat yang kuat.

 

13- Physalin, sebatian semulajadi yang aktif terhadap semua jenis leukemia, juga digunakan dalam rawatan Hepatitis B di samping meningkatkan sistem imunisasi.

 

14- Betaine, digunakan oleh hati untuk mengeluarkan choline, sebatian yang mententeramkan ketakutan, meningkatkan memori, meningkatkan pertumbuhan otot dan melindungi penyakit hati berlemak (fatty liver). Betaine juga menyediakan kumpulan methyl dalam tindak balas tenaga dan boleh membantu mengurangkan paras homocysteine, iaitu faktor risiko utama dalam penyakit jantung. Ianya juga melindungi DNA.

 

15- Polysaccharides: LBP (Lycium Barbarum Polysaccharides) terbukti sebagai glykokonjugat, bermaksud merupakan sumber sel gula yang perlu ( essential cell sugars) yang luar biasa (Mannose, Xylose, Rhamnose, Glucose, Arabinose dan Galactose) yang perlu untuk fungsi imunisasi yang sempurna dan komunikasi intersellular. Hakikatnya, GOJI mungkin merupakan sumber glykonutrien yang terkaya pernah ditemui

Antara kebaikan goji:


1. Membantu Memanjangkan Umur.

Tubuh manusia mempunyai hampir 10 trillion sel yang sentiasa terdedah kepada ancaman radikal bebas.
Radikal bebas ini akan merosakkan sel-sel manusia yang menyumbang kepada proses ketuaan. Goji juga dikenali sebagai “buah pemanjang usia” atau “longevity fruit.”
Sifat unik Goji yang mengandungi komposisi Molikul Polisakarida (master molecule polysaccharides) dan antioksida yang kuat (powerful antioxidants) dapat menghalang proses ketuaan belum-waktu dengan cara menghalang pemusnahan sel-sel tubuh oleh radikal bebas tadi.

2. Meningkatkan Tenaga dan Kekuatan Fizikal.

Dikenalpasti sebagai salah satu sumber adaptogens yang terbaik, goji membantu meningkatkan keupayaan latihan fizikal, meningkatkan stamina dan kelasakan.
Ia membantu mengurangkan keletihan terlampau terutamanya selepas sembuh dari penyakit seperti demam dan sebagainya.

3. Kelihatan/Rasa Muda.

Goji merangsangkan penghasilan hGH (human growth Hormone) atau hormon penggalak pertumbuhan yang dihasilkan oleh kelenjar pituitary.
hGH juga dikenali sebagai Hormon Muda. hGh membantu mengurangkan longgokan lelemak, membantu tidur yang nyenyak, membaikpulih keupayaan memori – keupayaan otak, mempercepatkan proses penyembuhan dari penyakit – pemulihan sel-sel yang rosak, mengembalikan libido (libido bermaksud keupayaan rangsangan seksual) dan banyak lagi…

4. Membantu Menurunkan Tekanan Darah Tinggi.

5. Anti Kanser

Kandungan Germanium yang terdapat dalam Goji merupakan anti-kanser yang kuat.
Ditambah dengan kehadiran Molikul Polisakarida dan anti-oksida, Goji mampu mengkalang mutasi genetik yang menyumbang kepada penghasilan sel kanser.
Sesetengah saintis percaya bahawa Goji mampu menghalang kanser hati. PENTING!…Hati merupakan organ penting penyah-toksid tubuh manusia.

6. Mengekalkan Paras Kolesterol yang Sihat.

Goji mengandungi beta-sitosterol, yang mampu menurunkan paras kolesterol jahat (LDL).
Sifat anti-oksidanya pula menghalang kolesterol dari teroksida lalu membentuk plak dalam saluran darah (arterial plaques).
Manakala flavonoids pula membantu membuka ruang saluran darah dan membantu proses aliran darah yang baik.

7. Mengimbangi Paras Glukos dan Mengawal Penyakit Diabetes.

Goji telah lama digunakan di China untuk rawatan diabetes jenis-2 (insulin tidak mencukupi untuk menukarkan glukus dalam darah ke tenaga).
Plolisakaridanya membantu menyeimbangkan paras gula dengan cara menggalakan tindakbalas insulin.
Kandungan betaine pula dapat mengelakkan penyakit longgokan lemak dalam hati dan mengelakkan kemusnahan siatem pembuluh darah yang biasa terjadi kepada pesakit diabetes.

8. Meningkatkan Libido dan Fungsi Seksual

Goji dikanali sebagai TONIK SEKSUAL kelas ATASAN dan dikenalpasti menyemarakkan rasa ghairah seksual.
Pepatah Cina Lama menyatakan ” Lalaki yang mengembara 1000 kilometer dari rumahnya, tak sepatutnya minum Goji” atau dalam bahasa Inggeris “He who travels one thousand kilometers from home should not eat goji!”
Kajian saintifik moden juga menunjukkan Goji mampu meningkatkan paras Hormon Testosterone dalam darah yang mana meningkatkan libido pada lelaki dan wanita.

9. Mengurangkan Berat Badan

Kajian menunjukkan Polisakarida Goji mampu menurunkan berat badan dengan cara menggalakkkan penukaran makanan kepada tenaga, bukannya lemak.

10. Melegakan Sakit Kepala dan Pening (Dizziness)

Dalam ilmu perubatan Cina, sakit kepala dan pening sering dikaitkan dengan “kelemahan” buah pinggang – yin (aliran bendalir yang lemah) dan yang (fungsi lemah). Goji dikenalpasti dapat mengimbangi semula kedua unsure ini.

11. Tidur Nyenyak

Goji telah lama digunakan untuk merawat insomnia (tidur tak berkualiti). Kajian menunjukkan pesakit yang telah beumur dapat menikmati semula tidur yang nyenyak selepas mengamalkan Goji.

12. Memperbaiki Kualiti Penglihatan

Saintis Cina Moden telah mengenalpasti bahawa Goji dapat membantu dalam penyesuaian penglihatan di tempat gelap (cerah ke gelap). Juga, membantu penglihatan yang lebih baik ditempat yang bercahaya suram.
Pesakit yang mengalami kebutaan-bertompok (blind spot) dapat dipulihkan atau dapat dikurangkan tahap kebutaan-bertompok mereka.
Dengan kehadiran anti oksida yang kuat iaitu carotenoids, Goji membantu menghalang proses pembantutan macular dan katarak.
(macular degeneration – disebabkan oleh kemerosotan bahagian tengah retina iaitu lapisan bahagian dalam mata yang merekodkan imej yang kita lihat dan menghantar maklumat tersebut melalui saraf optic dari mata ke otak. Bahagian tengah retina dikenali sebagai “macula” bertanggungjawab dalam proses focus dan ia mengawal kebolehan kita untuk membaca, memandu, mengenal warna, rupa bentuk)

13. Menguatkan Jantung.

Goji mengandungi cyperone, sebagai bahantara yang menguatkan jantung dan juga tekanan darah yang seimbang. pressure. Kandungan anthocyanins (unsur merah buah) membantu menguatkan arteri koronari.

14. Menghalang Peroksidasi Lipid.

Kolesterol dan sesetangah lipd darah boleh membahayakan badan seandainya ia membentuk lipid-peroksid.
Pengumpulan lipid-peroksida yang bersifat melekit akan membuatkan saluran darah menjadi tersumbat dan menyumbang kepada penyakit kardiovaskular, serangan jantung, atherosclerosis (salur darah tersumbat/keras) dan strok.
Goji menambah enzim darah yang mampu menghalang pembentukan lipid peroksida ini.

15. Tahan Penyakit.

Radikal Bebas Super-oksida memainkan peranan penting dalam memulakan (onset) dan kesinambungan penyakit manusia.
Super-oksida dinutralkan dalam badan oleh enzim yang dikanalpasti sebagai superoxide dismutase atau SOD. Tetapi, badan akan kurang mengeluarkan SOD apabila umur semakin meningkat.
Maka, pengambilan Goji telah dikenalpasti dapat meningkatkan sebanyak 40% enzim SOD dalam tubuh badan kita.

16. Meningkatkan Respon Imun.

Sistem Imun merupakan bala tentera pertahanan badan dari penyakit.
Kajian selama lebih 40 tahun menunjukkan Goji berupaya menguatkan kekebalan/Imun tubuh dengan mengarahkan (commanding) dan mengawal (controlling) fungsi pertahanan badan.
Polisakarida Goji, menguatkan dan menyeimbangkan aktiviti semua bahagian sel-sel imun, termasul T-cells, cytotoxic T-cells, NK-cells, lysozyme, tumor necrosis factor-alpha, dan immunoglobulins (IgG dan IgA.).

17. Kawal dan Lawan Kanser

Pesakit yang mengambil ubatan kanser bersama goji menunjukkan perubahan posotif sebanyak 250% berbanding pesakit yang hanya mengambil ubatan kanser sahaja.
Pesakit kanser tahap tinggi mengalami penurunan/pengurangan malignant melanoma, renal cell carcinoma, colorectal carcinoma, lung cancer, nasopharyngeal carcinom,dan malignant hydrothorax.

18. Melindungi DNA (iinformasi genetik)

DNA merupakan komposisi kimia yang penting tubuh kita. Ia mengandungi segala maklumat penting keturunan dan merupakan blueprint tubuh kita secara menyeluruh. Penghasilan sel baru yang rosak diseluruh badan, akan merujuk kepada DNA agar sel baru yang terbentuk bukan sel yang silap atau yang telah terubahbentuk – mutasi, yang bakal menyumbang kepada pembentukan sel kanser.
Sel yang rosak perlu diduplikasikan secara tepat bagi mengelakkan pembentukan sel yang terubah strukturnya.
Dengan persekitaran yang tercemar, bahan toksik buangan dan radikal bebas boleh menyebabkan DNA kita termusnah atau terputus yang akan menyebabkan mutasi genetik, kanser dan kematian.
Goji mengandungi betaine Molikul Polisakarida (master molecule polysaccharides) mampu meyembuhkan DNA yang rosak.

19. Menghalang Pertumbuhan Tumor.

Interleukin-2 (IL-2) merupakan sel protin yang penting dalam mengerakkan respon anti-tumor pada kebanyakkan jenis kanser.
Polisakarida Goji telah terbukti melalui kajian saintis dari China, dapat membantu meningkatkan penghasilan IL-2.
Goji mampu membunuh sel tumor dengan menggalakkan proses apoptosis – proses merungkaikan dan menguraikan sel kanser.

20. Mengurangkan Kesan Toksik rawatan Kimoterapi (Chemotherapy).

Goji membantu kesan radiasi dalam rawatan kanser paru-paru, maka kadar radiasi yang minimum diperlukan.
Dalam kajian lain, Goji mampu melindungi dari kesan sampingan kimoterapi dan rawatan radiasi.

21. Penghasilan Darah yang Kuat/Berkualiti

Goji dikenali sebagai pembina darah (blood builder) dan penyuburan darah. Dalam satu kajian, Goji mampu memulihkan darah individu yang berumur menjadi seperti kualiti darah seorang yang muda.
Flavanoid dalam Goji melindungi sel darah merah dari dimusnahkan oleh radikal bebas.
Goji juga digunakan dalam rawatan kekurangan sum-sum tulang (bone marrow deficiency – low production of red blood cells, white blood cells and platelets).

22. Meningkatkan Jumlah Lymphocyte.

Lymphocyte merupakan komposisi sel darah putih yang penting dalam sistem pertahanan badan. Ia akan bertindak dalam menyusunatur langkah pertahanan sekiranya terdapat organisma merbahaya menyerang sistem pertahanan tubuh manusia.
Goji meningkatkan jumlah lymphocyte dan membantu mengaktifkan mereka dikala tubuh menghadapi ancaman.

23. Anti Pembengkakkan dan Anti-Arthritis

Kajian selama 20 tahun menunjukkan, bagi kes pembengkakkan yang serius, kadar penghasilan radikal bebas menjadi lebih besar berbanding kapasiti penghasilan enzim SOD.
Ketidakseimbangan ini menyebabkan kesakitan pada sendi dan tisu badan.
Goji mampu mengembalikan keseimbangan ini dengan menambah kapasiti enzim SOD.

24. Menyokong Hati

Goji mengandungi cerebroside yang dikenalpasti mampu melindungi sel hati walaupun dari chlorinated hydrocarbons yang bertoksik.
Cerebrosides merupakan glycosphingolipids yang merupakan komponen penting dalam otot dan mambran sel saraf manusia.

25. Merawat Simtom Menopause

Dalam kaedah perubatan Cina, simtom menopause berkait rapat dengan penurunan kecekapan buah pinggang – kekurangan hormon.
Goji dikenalpasti dapat mengembalikan keseimbangan hormon berkaitan.

26. Mengurangkan Alahan Mengandung (Morning Sickness)

Di negeri China, Goji dihidangkan dalam bentuk teh untuk ibu-ibu yang mengandung. Merupakan kaedah rawatan yang cukup berkesan.

27. Meningkatkan Kesuburan

Goji mampu merawat kesuburan pada lelaki dan wanita. Pada wanita, Goji mampu mengembalikan “jing” atau “usur asas kesuburan”. Manakala pada lelaki, Polisakarida Goji dikenalpasti dapat memanjangkan usia sel sperma dan juga penghalang utama pemusnahan struktur dan sell buah zakar.

28. Menguatkan Otot dan Tulang.

Goji menggalakkan proses pengeluaran unsur hGH, yang bertanggungjawab dalam fungsi penyelengaraan, pembaikan dan penghasilan tubuh manusia. Ini termasuk dalam penghasilan sel otot (bina badan) dan juga kepenggunaan kalsium oleh tulang dan gigi.

29. Menyokong Kesihatan Buah Pinggang.

Buah pinggang merupakan organ yang cukup penting dan utama, dan memainkan peranan dalam kesihatan otak dan organ-organ penting lain.
Kesihatan buah pinggang menjadi kayu pengukur untuk kewujudan seseorang yang mana ia merupakan pusat pembersih darah untuk darah yang berkualiti.
Goji merupakan super-tonik bagi buah pinggang yang mempengaruhi fungsi dan kecekapannya.

30. Menguatkan Daya Ingatan

Goji merupakan tonik otak (brain tonic). Ia mengandungi betaine, yang akan bertukar kepada choline dalam tubuh manusia. Choline adalah bahan yang mampu memperkuatkan keupayaan ingatan dan memori.

31. Membantu Menmgurangkan Batuk

Pakar herba Cina menggunakan Goji untuk rawatan batuk dan semput.

32. Meredakan Kemurungan dan Tekanan

Merupakan sejenis adaptogen, goji membantu badan untuk proses penyesuaian (adapt) dan proses kawalan tekanan (stress). Ia membekalkan “tenaga” untuk membolehkan kita mengawal sebarang jenis tekanan dan permasaalahan.

33. Penguat Semangat

Adalah dipercayai dengan pengambilan berterusan Goji membantu kita untuk persifat lebih ceria dan di Asia, Goji juga dikenali sebagai “happy berry”.

34. Membantu Penghadaman.

Goji telah lama digunakan untuk rawatan atrophic gastritis, iaitu tahap penghadaman yang lemah disebabkan penurunan kadar aktiviti sel perut.
Malah, Goji sendiri amat senang terhadam terutamanya jika diambil dalam bentun bancuhan atau ektrak.